18 maj 2009

På liv och död

Inga barnstolsöglor på passagerarsätet fram. Det ska det finnas när airbagen är urkopplad. Bokar tid hos BIVA.
- Var står bilen?
- Den står här utanför.
- Sätt dig här och läs tidningen så återkommer jag.

En lokalblaska senare…

Verkstadskillen, som nyligen varit halvtrevlig och behandlat mig som en "bilbimbo", kommer med svansen mellan benen. Bokstavligen talat.

- Jag vet inte hur jag ska säga detta, men airbagen har aldrig varit urkopplad. Det står på beställningen, men vi har missat det.
- Du skojar. *skakar*
- Nej. Men vi ska åtgärda detta så fort som möjligt. Naturligtvis utan kostnad.
- Självklart utan kostnad! Det är ni som klantat er! Fattar du att vi åkt omkring med vår dotter i åtta månader...FRAM! MED AIRBAG!
- Jo…
- Ja, du förstår att jag är lite skakis. Nu ska vi åka till Öland i veckan, så vi behöver en bil snabbt. Har du en 9-5 kombi som vi kan låna under tiden. (Inget frågetecken, för det var ingen fråga.)
- Naturligtvis.

Skakar lite fortfarande. Var tvungen att ringa hem för att få höra lite barnjoller. Inget farligt hade ju hänt, trots allt. Tänk vad mycket farligt som inte hänt egentligen. Ibland får man perspektiv på livet.

(För vän av ordning kan jag berätta att jag naturligtvis har vidtagit de åtgärder som följer vid en dylik kvalitetsmiss, i och med att företaget ändå handlar många tjänstebilar från denna bilfirma. De ska inte komma undan med en gratis hyrbil i en vecka. Ibland är jag bilbimbo, ibland hårdnackad chef med befogenheter.)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nej, men det är ju hemskt! Tur att inget hänt!

Vi har inte kommit iväg på vår Ölandsresa än, Felix fick hög feber igår och är dålig idag också. Kanske kommer vi iväg i morgon. Stugorna är i alla fall jättefina har jag hört från syskonen, det är ovanligt för min familj. När vi hyr stugor brukar beskrivningen låta fin, men i själva verket är det ett ruckel man kommer fram till. När föräldrarna och systrarna var i Sälen för några år sedan fungerade inte värmen, toaletten frös sönder, det började brinna i en innervägg och de körde av vägen med bilen. Det är en typisk semester för min familj.

Bra att du sätter bilfirman på plats!

Kram,
Malin

Anonym sa...

Härligt att vara chef med befogenheter när sådant händer!! Som landstingsanställd blir man ju lite nyfiken... Vad gjorde du? Bytte ut alla företagets bilar mot Toyota, eller?
Tack för senast förresten!
kram Susanne L