20 maj 2009

"Facebook suger"

Idag är jag miljövänlig och återanvänder blogginlägg. Så här skriver Sofia på sin blogg idag och efter följer min kommentar till henne:
*********************************************************
Datorkoma

Är det någon mer än jag som fastnar i datorkoma på kvällarna? '

"Jag ska bara kolla mejlen"
"Undrar vad det blir för väder imorgon?"
"Kanske har det kommit några nya inlägg på Ullis blogg?"
"Finns det några billiga begaganade diesel-bilar på blocket?"
"Undrar ifall jag ska köpa Mario Sunshine till gamecube. Jag kollar tradera"
"Är lillebror vid datorn? Jag startar min chatt-klient och kollar"
"Det var han. Och dessutom var Jörgen där, kanske ska fråga honom om låten som vi spelade in?"
"Förresten, låg inte den låten på min dator? Bäst jag letar"

Och vips så har tid gått. Mycket mer tid än det tog att kolla mejlen. Slöseri med liv.

Och vad är det med facebook egentligen? Vad ska jag göra med facebook? Jag har massa vänner och visst är det mysigt att kommentera andras statusar, lägga in sin egen status, titta på andras bilder. Men usch så mycket tid som går åt att fundera på "jaha, vad ska jag göra nu då? Kolla min inbox kanske. Kanske klicka på en kompis. Kanske köra en quiz. Kanske kommentera Victorias status". Den mesta delen av min tid på facebook ägnar jag åt idleande. Slöseri med liv igen. Jag umgås inte på riktigt. Och jag umgås oerhört ineffektivt på låtsas. När kommer facebookdödaren? Den kommer, var så säker. Facebook suger.
*********************************************************
Min kommentar:

Tack, tack, tack, tack för att du vågar erkänna att Facebook suger!! Jag har aldrig gått med, med motiveringen "Det är slöseri med liv. Varför inte träffa sina riktiga "friends" live istället?!" Men alla som är med går direkt i försvarsställning och säger att det är JÄTTEKUL att återfå kontakten med sina gamla kompisar som de spelade pingis med när de var elva år. Jojo. Det finns ett skäl till varför jag inte har kontakt med dem... Och som sagt, jag hinner inte ens träffa dig så mycket som jag vill, Sofia. Varför ska jag då samla på kompisar i fibernätet? Då kan jag lika gärna börja köpa ishockeybilder, eller vad dagens motsvarighet nu heter.

1-0 till mig, alla Facebookare!!

2 kommentarer:

Jonas sa...

Jag har facebook, och jag tycker också att det är slöseri med liv.

Att kommentera vad man gör, vilket instrument man skulle vara om man föddes till instrument eller vilka städer man har rest till tycker jag inte är intressant.

Jag har som princip att aldrig "tagga" mig själv på bilder och jag skriver aldrig någon status, kommentar eller annat allmänt inlägg. Who cares?

Anledningen till varför jag inte slutar använda det är för att jag tycker det är ett bra verktyg för att kommunicera med mina "nästan"-vänner: höra om det blir fester, gratulera barndomskompisar till nyfödda barn, eller bara skriva SMS-liknande korta mail.

Men jag håller med. Facebook suger.

Anonym sa...

Intressant att höra vad ni UNGA människor säger om Facebook. Jag har inte gått med för det är något som säger att det inte passar mig alls! Det går ändå för mycket tid framför datorn till sådant som är jättebra - kolla hus, köpa biljetter, skriva mail. Men det är ju bra om man använder Fackebook på det sätt som Jonas beskriver. DÅ är det ett verktyg och då är det bra!
Blogger suger inte iaf. //mamma