19 mars 2008

Semester



Ordet semester kommer från latinets se-mestris och som syftar till något som varar i sex månader. Vår betydelse härstammar från franskan, där militären hade tjänstledigt i sex månader (med delvis bibehållen lön). Engelsmännen använder det mer "rätt", skulle jag säga, där de använder det som "termin", dvs ungefär ett halvår.

"Ledig från tjänt med bibehållen lön"... Vad vill man göra då? Svenskar är duktiga på att fly landet när vi har semester. Vädret är nämligen en av de absolut viktigaste ingredienserna i en lyckad semester, tycker många. Och Utomlandet bjuder ofta på sol och värme.

Vi har semester den här veckan och har styrt kosan till paradiset Öland. Norra Öland som nästan varje år vinner Solligan i Sverige. Just nu är det nollgradigt, snöstorm och rejäla vågor utanför fönstret. En äkta påsk alltså. Förra påsken satt jag här utanför i linne och drack te och käkade morotskaka i solen. Då var visserligen påsken två veckor senare än i år, men ändå.

Vi har dessutom riktigt taskig mobiltäckning här nere.

Det som jag tror svenskar egentligen är ute efter på sina semestrar är "det kravlösa", "inga måsten", "stressa ner", "ta dagen som den kommer"... Ni vet, allt det där som en vanlig arbetsdag verkligen inte innehåller. Prova själv att sätta in ovanstående begrepp i er arbetsdag; vad skulle chefen säga då?

Den här veckan är en äkta semestervecka och jag tror nästan att jag måste tacka vädret för det!

Inga kommentarer: