24 februari 2008

Krokus och saffransskorpor


Igår gjorde vi en utflykt till Borensberg för att gå längs med Göta kanal. På vägen dit handlade vi lite på Brunneby musteri, bl.a. mycket goda saffransskorpor och en ljuvlig hjortronsylt med 70% bär i. Det är något visst med gårdsbutiker och det känns bra att gynna producenter som använder sig av lokala odlingar med korta transporter.

På tal om saffran såg vi sen det första tydliga vårtecknet under vår kanalvandring - krokus! Den 23:e februari! Vojne, vojne... De säger att det är den varmaste vintern på 250 år. I Sverige blir det lite lustigt, för här bidrar klimatförändringarna än så länge nästan bara till positiva effekter. Minskade uppvärmningsbehov och ökad skogs- och spannmålsproduktion för att nämna några. Dock kan man även eventuellt säga att de ökade kraftiga stormarna som vi får med jämna mellanrum nuförtiden också beror på ett, av människan, förändrat klimat. I dagarna har de i regeringen haft diskussioner om vad vi ska göra med alla flyktingar. De är fler nu nämligen. Vänta bara tills vi får de första strömmarna med miljöflyktingar som flyr pga vatten-/mat-/markbrist eller pga extrem torka i sina hemländer. De kommer att fly till länder som fått "positiva" effekter av den ökade växthuseffekten.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag menar verkligen inte att vara spydig nu, för jag tycker också om gårdsbutiker, men lokala odlingar? Saffran? Hjortron? I Östergötland?
Nä, jag skojar, jag fattar vad du menar. Hoppas ni har det bra. Vi har vattkoppor.
kram Susanne i krischansta

Ulrica sa...

Ok, jag ger mig. Saffran odlas inte kommersiellt i Östergötland. Men hjortron finns naturligtvis! "Hjortron är vanlig på mossar och myrar från fjällen och ända ner i Småland, den förekommer också längre söderut men är där mindre vanlig."

Muckar du med en biolog?! ;-)

Krya på er!