09 februari 2008

Hur man får folk att släcka lampor

Häromdagen satte jag upp en lapp utanför mitt kontorsrum. Jag hängde en penna bredvid för att kollegorna ska kunna rösta genom att sätta en "pinne" bakom vald ursäkt. Jag sa absolut ingenting, utan ville se vad som hände med mina kollegors beteenden om man inte tjatar utan vänder deras [dåliga] beteenden till något som de själva skrattar åt istället... Och det är helt otroligt - det funkar! Folk har börjat släcka!

Så här står det på lappen:
***********************************************************************
RÖSTA FRAM BÄSTA URSÄKTEN!

Svar på varför lampan är tänd trots att ingen är i kontorsrummet (fika, lunch, möte etc)

1. Jag har träningsvärk och orkar inte släcka.

2. Det måste synas att jag är på jobbet.

3. Jag är rädd för monster och de kommer fram när det är mörkt.

4. Någon har sagt att det går åt mer energi att släcka och tända än att låta det vara tänt hela tiden.

5. Det tar för lång tid mellan det att jag trycker på lysknappen tills att det blir ljust.

6. Jag glömde – förlåt…

7. Det är någon från Tekniska Verkgen som går omkring och jävlas och tänder alla lampor i alla rum.

8. Det måste synas utifrån att vi på [Företaget AB] jobbar.

9. Mina växter behöver ljus.

10. Du ska väl skita i min lampa, miljönörd!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fy fan va bra! Du är så grym kompis!

Ulrica sa...

Tack darling!
Jag kan också meddela att det går framåt... Folk har börjat släcka utan att jag behövt vifta med en enda pekpinne.