08 mars 2013

Leksaker som lockar till rollspel


Igår köpte vi en mycket populär babyleksak på Kijiji (Blocket) till Kyra, som nyligen börjat gå och så smått börjat fatta det där med att öppna och stänga dörrar. Idag har båda barnen lekt aktivt i huset - TILLSAMMANS! Alva (4,5 år) är ju lite för stor för att få plats, men älskar ändå när hon kan låtsas att hon bor där. Hon får brev (från mamman) i brevlådan, vattnar blommorna, och som hon själv säger "sqeeze:ar lite apelsinjuice" i den blåa fågelholken på bakre väggen. Kyra går mest ut och in genom dörren och kastar saker över staketet. "Kyra, du har fått brev! Jag kan läsa det för dig!" Kyra tar brevet och kastar det. En lek så god som någon.

Jag älskar när leksaker inbjuder till fri lek och rollspel. De lekarna tar aldrig slut. Det finns visserligen ett aber med det också, i och med att vi ibland har tider att passa, men ger man bara barnen lite förvarning att leken snart kommer att "ta en paus" funkar det bra. Inser nu också att såna här leksaker ger mamman några minuters möjlighet till matlagning, diskning etc, eftersom båda barnen leker med varandra. Pussel, spel, pärlor, klossar, memory, LEGO m.m. kräver antingen att jag ser till att Kyra inte är i närheten, eller så krävs det att jag är med och hjälper till.

Vi gav en fjärdedel av originalpriset och huset var i princip helt oanvänt. Nu börjar jag snegla lite på det här slottet (se bilder nedan) till trädgården, så snart sista snön behagat smälta. Det finns ett till salu för $200 (ca 1300 SEK) på Kijiji. I Sverige kostar det drygt 4000 SEK nytt. Jag kan nog övertala Stefan att det är en bra investering. Det är ju trots allt en fastighetsaffär.







1 kommentar:

Agneta sa...

Mycket smarta investeringar tycker mormor!