13 mars 2013

Dinosaurier och vårkänslor





I söndags hade vi en riktigt trevlig dag. Lördagen hade bjudit på härligt vårväder, som vi tog till vara på, svenskar som vi är. Kanadensarna verkar fortfarande inte tycka att promenader är något man bör syssla med om man inte 1) har hund eller 2) har en trasig bil. De få personer vi träffar hejar glatt ungefär som att vi var med i en hemlig vi-som-promenerar-och-är-lite-konstiga-klubb.

Men nu till söndagen ja... Den började halvbra. Halvvägs in till Toronto city inser jag att jag inte bara glömt att låsa dörren utan även låtit nycklarna sitta i låset. Jag hade haft Kyra i famnen när jag försökte låsa, men misslyckades och tänkte att jag sätter henne i bilen först och sen går jag tillbaka och låser... jojo. Som tur var, var vi ute i god tid och hann tillbaka hem utan att för del skull komma försent till vår date på R.O.M. med våra amerikanska vänner Jamie, Mike och deras tre barn Ava, Henry och Audrey.

Royal Ontario Museum har fram till den 17 mars en dinosaurieutställning och det var alltså den vi var intresserade av. Här är några bilder.

Alva fotar mig i entréhallen. Det blir rätt häftiga bilder när barn, som inte står still, tar bilder.

Bioduk med animationer. Alva blev rätt tagen av deras storlek, tror jag.

Likaså Stefan och Kyra... 

Förhistorisk krokodil.

Här fick man känna på klor och tänder.

Ava och Alva kollar på T-Rex genom en skärm som gör att skelettet får liv! 

Mike och Henry till vänster, jag till höger. Okänd i mitten.

En Massospondylus.
Och här några Homo sapiens på display framför en Malawisaurus.

Ungefär så där ser man nog ut om man möter en dinosaurie idag.

Vid vissa tillfällen älskar man sin 4½-åring lite extra mycket. T.ex. då hon går genom en souvenir-shop utan att skrika "Jag vill ha!", vilket alla andra barn gjorde. Det är beundransvärt. Vi var dock tvungna att prova den här hatten, Alva och jag. 

Royal Ontario Museum är en av de största museerna i Nordamerika. Den delen av museet ni ser på bilden invigdes 2007 och kallas för the Michael Lee-Chin Crystal, efter en man som skänkte 30 miljoner dollar till projektet. (Det kostade dock 270 miljoner dollar att bygga.) 

Efter lunch var det för fint väder för att bara sitta inne, tänkte de konstiga svenskarna och begav sig ut till Coronation Park hemma i Oakville. Det är en park vi besökt många gånger under vintern, men vi har alltid varit ensamma. Nu var det inte så. Det fanns inte ens några parkeringar kvar! Det ska alltså till minst 11 grader i skuggan och en parkbänk för att oakvilleborna ska vilja vara utomhus. Då vet vi det!

Oakvillebor. Så här ser de ut.






På tal om väder förresten, kolla vad jag skrev om torontovädret förra året, samma tid. Det var visserligen 12 grader i helgen, men nu är det kallt, runt nollan, igen. Hade gärna haft förra årets +20 nu!

Inga kommentarer: