08 juni 2010

Mamma-Alva-dag

Varannan fredag är jag ledig. Alva går alltså inte på dagis på fredagar. Hon har antingen en Pappa-Alva-dag eller en Mamma-Alva-dag.

De dagarna är underbara! Både Alva och jag njuter och jag gissar att Stefan också gör det på hans lediga fredagar.

I fredags såg det ut så här:


Och i söndags, som också blev en Mamma-Alva-dag pga pappasjukdom, såg det ut så här.

Vanliga ord och meningar hos vår dotter nuförtiden:
Alva, pappa åka sfatta bilen. (Vi har köpt en ny svart bil.)
Både mamma Alva sfatta kor. (Skor alltså.)
Alva ha vatten.
Alva, mamma, pappa, Messi bor Sfattamåla.
Blåa hästen äta gräs. (En häst med blått skynke som vi såg på Öland.)
Nova komma? (Har Nova kommit till dagis tro? En kompis på förskolan.)
Alva sova där. Mamma sitta där. (Vanliga ord vid läggdags.)
Köttabulle! Kovv! Glass! (Vad vill du ha att äta?)
Ett, tå, fyr, fepp (Tre är svårt att komma ihåg.)
Ett år. (Svar på frågan hur gammal hon är. Ibland är svaret "Tre år". Rätt svar är 21 månader.)
Komme lite moos, leta efter... boll... komme fram sa Pip! (Ramsan kanske inte går precis så, för jag tror att musen letar efter hus, men vad sjutton!)
Bajsakorv. (Japp, jätteroligt även för så små barn!)
Mamma, älg ute! (Och så ska man säga "Va?! Neeeej... Du luras!" *skratt*)

3 kommentarer:

Agneta sa...

Oj va´ roligt att Alva kan prata så mycket! Visst är det underbart? Snart kommer jag och hälsar på er i Sfattamåla - det ser jag så mycket fram emot! Var snäll att se till att sommarvädret håller i sig!
Och vilka underbara sommarbilder! Kram

Hedvig sa...

Vi funderar också på det här med fyradagarsveckor för Jakob och 90 procent för oss. Hur funkar det med fredagar? Jag tänkte att på fredagar är det väl extramys på dagis och så och det kanske är kul att vara med på. Å andra sidan är det väl roligare att vara med någon av föräldrarna...
Fast än är det ett tag kvar till det är dagisdags. Mattias börjar sin föräldraledighet efter Almedalen och hoppas kunna vara hemma ett år. Vi får se.

Ulrica sa...

Vi tycker att det funkat jättebra med lediga fredagar under våren. Alva trivs på dagis, men när hon hör att det är en Mamma-Alva-dag blir hon jätteglad. Vi får se hur vi gör i höst, men jag ska åtminstone fortsätta jobba 90%. Jag tycker att de där dagarna ger MIG väldigt mycket också. Vad gäller fredagsmys tror jag inte att de små märker av sånt. Det är mys på dagis alla dagar och på vårt dagis är det ändå väldigt lugnt med få barn och många fröknar.
Trevlig helg! (Jag är ju ledig imorgon!)
/u