07 juni 2010

Kort, koncis kommunikation


På senare tid har några IT-fenomen förändrat mitt sätt att kommunicera och hålla mig uppdaterad med mina nära och kära. Till det sämre.

Google Reader
Jag går in här nån gång per dag för att kolla av om mina bloggprenumerationer har något nytt inlägg att presentera. Här kan jag läsa och kolla bilder, men inte på själva hemsidan i sig utan med Googles typsnitt och rätt tråkiga layout. Vill jag, kan jag naturligtvis klicka mig vidare till riktiga bloggen och läsa inlägget i sin riktiga miljö, så att säga. Det händer kanske varannan gång och då mest på vissa bloggar.

Min nya mobil (HTC Legend)
Pling, låter det i mobilen och så har jag fått ett nytt sms eller jobbmail eller privatmail. De låter alla lite olika, men jag har inte lärt mig skilja på plingen än. Jag läser och reflekterar och så tänker jag att jag ska svara när jag kommer till en dator. Men när jag sen loggar in på mailen, så är ju mailet ifråga inte längre markerat som oläst, så det händer att jag glömmer att svara på det. Om jag svarat via mobilen blir det oftast kort och koncist, eftersom det inte är så stort tangenbord på telefonen.

Facebook
Jag är fortfarande inte registrerad på facebook, men det är nästan alla mina vänner. Detta innebär att jag får reda på saker jättesent i och med att alla räknar med att det räcker att uppdatera sin status eller sin profilbild så är hela världen up-to-date. "Wow, är du gravid? Varför har du inte sagt nåt?" "Men jag har ju haft ultraljudsbilden på facebook jättelänge!"

Min blogg
Samma fenomen har drabbat mig. Jag är fortfarande lite ovetande om vilka som läser min blogg, men ibland avslöjar de sig: "Jag hörde att ni haft älgar på tomten." Det har faktiskt gjort att jag dragit mig för att skriva de där långa mailen jag skrev till mina långväga vänner förr. Det som hänt på senare tid finns ju att läsa på bloggen. Då borde det räcka med att skicka en länk till bloggen och säga att: "Du kan läsa om mig på den här bloggen. Hej då."

Allt det här har gjort att jag känner mig väldigt ytligt uppdaterad överallt. Dessutom läser jag FOKUS (vi har 4 gratisnummer att ge bort igen förresten), som också ger mig en koncis uppdaterning över vad som hänt i Sverige och Världen den senaste veckan.

Nu måste jag sätta upp några mål med min kommunikation. Jag vill skicka lite fler vykort, jag vill skriva och få långa personliga mail som inte är censurerade för webben och så vill jag sätta mig in i lite fler lokala politikers agendor. Det är ändå snart dags för val och kommunalvalet påverkar en faktiskt mer än man tror! Då kan faktiskt Corren vara bättre än FOKUS.

Och kom ihåg, det handlar om prioriteringar och inte om brist på tid. Ett kom-ihåg till mig själv alltså, men det kanske är fler som har samma problem?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Lilla U.heter roine bor i stockholm.letade efter tips till min htc-och det ledde mej till din sida här.gillade att läsa det du skriver.men skulle vilja komma i kontakt med dej,för att se om du kan hjälpa mej med min htc.

roinepalander@gmail.com

hör av dej till mej är du gullig.

Ulrica sa...

Hej Roine! Jag är tyvärr inte rätt människa att fråga om IT-frågor. Jag har knappt kommit på hur min nya telefons kontaktlista funkar. Bättre om du hör med något proffs.
Lycka till!
/u