09 september 2009

Föreläsning på universitetet


I måndags höll jag en föreläsning på universitetet. Jag skulle representera Verkligheten, genom att vara en gästföreläsare från ett företag. Strategisk miljöledning skulle jag prata om. Hur ser det egentligen ut på företag?

Jojo. Jag hade avsatt några timmar på fredagseftermiddagen för att "fila till min gamla ppt-presentation" (som jag hade på förra årets föreläsning), men någon gång runt halv ett kommer jag på att jag inte alls vill köra Powerpoint utan ta ett helt nytt grepp. Jag ville utgå från alla deras kursmål, vilka stod skrivna med torr och korrekt universitetssvenska, och koppla varje mål till Verkligheten. På så sätt skulle de verkligen få med sig något hem.

I och med att de bara var 20 personer i klassen (alla kom på föreläsningen!) blev föreläsningen mer i seminarieform. Till min hjälp hade jag en tavla och en whiteboardpenna. Ingen dator. Två timmar Verklighet. Frågorna haglade; allt ifrån vad jag hade i lön till vilken som är den svåraste miljöfrågan att driva igenom i ett företag. Och jag kände att jag kunde svara på allt.

Det var en mycket uppskattad föreläsning. Kanske jag ska vara lite stolt över mig själv också, inte bara över mina nära och kära...

1 kommentar:

Mathilda sa...

Bra jobbat! Självklart ska du vara jättestolt över dig själv som säkerligen hade ett helt gäng nöjda studenter framför dig!

Jag är själv inbjuden att föreläsa om "karriärvägar efter disputationen" för ett gäng doktorander. Blev riktigt inspirerad att göra något liknande!

Grattis i efterskott till 1-åringen förresten! Stora tjejen :-)

Kram från Mathilda