08 februari 2013

Att bo i Södertälje

Hur är det att bo i Södertälje? Fråga mig, för jag vet. Inte för att jag någonsin har bott i Södertälje, men det behöver man väl inte för att få skriva ett inlägg om livet där? (OBS! Ortnamnen i inlägget är fingerade.) 

Södertälje är en stor och livskraftig kommun som ligger på perfekt pendlingsavstånd från Sveriges största stad Stockholm. Stockholm är staden där allt händer; dit artister beger för att hålla konserter, där museum och konsthallar bjuder på fantastiska utställningar, där elitidrottsevenemangen avlöser varandra och där nattlivet är pulserande varje kväll "from 9 to 5" (9 pm to 5 am alltså). Man bor i Södertälje och jobbar i Stockholm för stockholmslönerna är höga, boendekostnaderna likaså.

Södertälje har allt en småbarnsfamilj behöver: bra skolor, många förskolor med olika pedagogiker, roliga lekparker och t.o.m. ett och annat lekland/busfabrik, flertalet kulturella föreningar för utlänningar som vill hålla kvar sitt modersmål, kyrkor och dylikt för alla smaker, sportarenor och gym och ett stort utbud av shopping och restauranger. Varför skulle man någonsin vilja lämna Södertälje? (Dessutom är alla så snälla där och stockholmarna så dryga, enligt mammorna på dagis.)

På ett år besöker en södertäljebo, som inte jobbar eller har sin squashpartner i Stockholm, huvudstaden åtta gånger per år. (Det är naturligtvis en helt och hållet påhittad siffra från mitt håll, men ni fattar vartåt jag vill komma.) Om en södertäljebo däremot åker utomlands på semester säger han antagligen "I live in Stockholm". Alla vet ju var det ligger.

Vy från övervåningen i vårt alldeles
lagom stora, lagom fina hus i förorten.
Varje dag, på väg till förortsidyllens perfekta Öppna Förskola, passerar jag över den stora motorvägen som pulserar av trafik till och från storstadsregionens hjärta. Det får mig att tänka till. "Tänk om man skulle se nån musikal ikväll? Vi bor ju ändå i Stockholm. Typ. Men nej, då ska det fixas med barnvakt och så skulle det kanske snöa ikväll och så är det säkert dyrare att äta ute i Stockholm än i Södertälje och så... och så... Alldeles underbart hade det säkert varit..."

Kanske det faktiskt är så att man får det bästa av två världar när man bor i Södertälje? Man kan bo i ett hus med trädgård för en skälig summa pengar och så kan man ta tåget in till Pulsen för att krydda tillvaron lite då och då. Jag vet att jag låter som en dålig, bitter version av "Svensson, Svensson", men nej. Det viktigaste just nu är barnens trygghet och då är Södertälje bäst. Mina pubkvällar med väninnorna kommer något annat år. Livet är bra nu och imorgon behöver jag inte åka in till jobbet i Stockholm i snöstorm.


1 kommentar:

Agneta sa...

Så är det nog Ulrica, och när Stefan och du blir lika gamla som pappa och jag så kan ni bo mitt i smeten i en jättestor stad t.ex. Njo jårk.