22 november 2012

Första - ocensurerade och oredigerade - intrycken av Kanada

Klockan är halv sex på morgonen svensk tid och det är tyvärr den vi fortfarande känner av. Trots detta vill jag få ner mina allra första ocensurerade och oredigerade intryck av vårt första dygn i Kanada. Detta är mest ett slags "note to self", men ni är så många som sagt att ni vill veta hur det går här borta, så då får ni här ta del av lite kvällssvammel.

* Franska! Alla officiella skyltar m.m. står även på franska. Ett himmelrike för någon som vill damma av franskan lite i smyg liksom.
* Humor. Känns som om det är en skillnad mellan Am och Ca. Ca mer likt UK. På bankkontoret hade de till exempel satt upp lösmustasch på kontorschefens foto i foajén iom att de stödjer Movember-kampanjen mot prostatacancer. Och så tjänstemannen i Immigrations som tyckte att det var viktigt att påpeka att mitt "open work permit" inte var hur "open" som helst; inte jobba på strippklubb, inte vara eskortflicka osv. Nähä. So be it.
* Energi- och miljötänk. Inte så värst. 60 wattare överallt i hotellrummet. Dåligt med återvinning. Stora bilar. Fritt från organic och eco-friendly i hotellbuffén (frukost/middag). Jag hade någonstans hoppats att Kanada skilde sig från USA mer. Här finns det i alla fall ett utbrett nät av trottoarer och cykelbanor. Sen att jag sett väldigt få cyklar är en annan femma. Dock såg vi att det var ett utbrett hållbarhetsarbete på Schiphol, Amsterdam. Både miljö och socialt ansvar. Kul att se.
* Vänligheten hos alla här. Man tror nästan på vad de säger. Lite som i Sydney, känner jag.
* Myndigheterna i Oakville: Skönt att komma till kontor som inte ligger i mitten av Toronto city. Då hade nog allting tagit dubbelt så lång tid. Smart att lägga t.ex. Service Canada och Service Ontario (typ kommunkontor, landstingskontor) vid köpcentum/plaza med bra öppetttider.
* Det finns inga torra torklappar för bebisar. Första "det-är-bättre-i-Sverige-reflektionen". Nu river vi hushållspapper och använder istället.
* Barnvagnar: Två oberoende människor har idag berömt oss för vår liggvagn. "Fantastiskt att barnet kan få ligga horisontellt!" Hrm... Här har de den nyfödda i babyskyddet + vagn till densamma och går sen direkt över till stroller med uruselt liggläge när babyskyddet är för litet. Vår begagnade 900-kronorsvagn som vi ev hade tänkt slänga här borta när Kyra är färdig med den har helt plötsligt fått ett nytt värde, inser vi.
* Ordval: Stefan och jag har redan börjat prata svengelska med varandra. Fan. Det blir liksom bara så. Har man pratat om saker på engelska med kanadensare hela dagen så refererar man ju till de orden sen när man pratar med varandra på kvällen. Jag kommer att bli en pain in the rumpa när jag kommer hem inser jag. (Och nu menar jag inte det franska ordet "pain". Det hade blivit en lite för grotesk lek med ord.)
* Planlösningar kring sovrummen är smartare här. Det känns ju helt rätt att varje master bedroom ska ha ett badrum och en walk-in closet. Varför bygga på något annat sätt? Gäster behöver ju faktiskt inte ha tillgång till något annat än en gästtoa. 99% av tiden är man ju obesökt och ska ha det bästa själv.
* Mobiltelefoner + abonnemang dyrt! Och sen hamnade S och jag i en diskussion om huruvida man säger cellphone eller mobile phone här. Kanada är lite lurigt. Vissa saker har de från USA och vissa från Europa. Oftast (men inte alltid) stavning som am eng, men de använder metersystemet och Celsius bl.a.

Jag har också börjat på en Jag-Saknar-Lista, men den publicerar jag inte än på ett tag.
Hej så länge från Victoria Silvstedt (och Dolph Lundgren)!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att läsa dina reflektioner! Ser fram emot att se på bilder och skypa så småningom när ni har lust!
Ha det fint! Kram!
/Tysken

Agneta sa...

Roligt att läsa om dina första intryck Ulrica! Jag "känner" liksom i kroppen hur ni har det och hur ni nu ska anpassa er till ett nytt land, en ny vardag och nytt ALLTING!
Din "sakna-lista" hoppas jag blir riktigt kort. Ställ in dig på att göra en "det-här-går-nog-precis-lika-bra-lista".
Ser fram emot nästa inlägg!
Kram från //Japanskan

Anonym sa...

Skönt att se att ni kommit fram ordentligt!
Känner igen liggvagnsproblematiken. Samma som för 8 år sen...men de har i alla fall mugghållare på vagnen, som sagt :-)

Krama familjen från oss, eh!
/ Elsehamnarna