18 september 2012

Snart är kaffet helt slut

Det har fortfarande inte kommit något svar från de kanadensiska immigrationsmyndigheterna. Snittiden för handläggning av ärenden inkomna i somras är sex veckor. För vår del innebär det i så fall ett svar i slutet av september, eftersom handlingarna lämnades in i mitten av augusti. Jag har dock slutat att hoppas för mycket.

Istället dricker vi kaffe och te för att få tiden att gå. Vi dricker ur. Ur skåpen, ur gamla burkar med Julkaffe Från Företaget, ur Nespressos utflippade Limited Edition-smaker. Vi tömmer våra tre öppnade honungsburkar och dricker gammalt rooibos med ”julsmak”. Vi får, för allt i världen, inte få för oss att köpa något nytt kaffe eller te.  Lagertömning pågår! Det är, som ni säkert förstår, inte så roligt att bjuda på fika längre. Förr i tiden tog man ibland med sitt eget kaffe när man gick bort på bjudning. Detta rekommenderas till er som kommer på besök framöver. Annars blir det körsbärsespresso med dopp!

Liknande lagertömning sker även av gamla tandkrämstuber som legat och ruvat i diverse necessärer samt av halvtömda duschkrämer som stått och trängts på badrumsgolvet. Pastalagret, våffeldepån, mjölmagasinet och, icke att förglömma, viltköttsupplaget i frysen håller på att ta slut nu.

Nu till poängen: Vad skönt det känns! Varför har vi inte gjort det här tidigare?! Varför måste man planera en flytt till en annan kontinent för att marsansåsen ska ätas upp innan bästföredatumet? Hamstersyndromet är nästan lite äckligt när jag tänker efter. Så, iväg med dig nu. Rensa en låda i skafferiet så ska du få se hur skönt det känns!

3 kommentarer:

Agneta sa...

Jag kan faktiskt säga att jag förstår vad du pratar om Ulrica och visst är det skönt att rensa i skåp och lådor! Så som ni gör nu har vi gjort ett antal gånger och varje gång känns det lika fantastiskt bra! Då kan man försiktigt ställa sig frågan: varför kan man inte äta upp/dricka upp/ använda upp det man har innan man köper nytt? Något att tänka på!?

Anonym sa...

Vaddå? Tyckte du inte om espressosmakerna du fick från mig i julklapp?? Det var faktiskt limited edition-körsbär! :) /j

Ulrica sa...

Mamma: Jag har inget svar på din fråga, men jag håller med dig.
Jonas: Körsbär i kaffe? Kanske som pralin, men inte när man är sugen på en kopp kaffe. Vanilj och choklad var däremot helt ok! (Får jag välja dricker jag dock en halv dubbel espresso utan krusiduller.)