26 september 2012

Välkommen, Rödstrumpan!

(Rödstrumpa är ursprungligen beteckningen på en medlem i den radikalfeministiska rörelsen Redstockings, men kan också beteckna en person (vanligen en kvinna) med en annan feministisk åskådning och används då ofta pejorativt eller självironiskt.)  - Wikipedia

Självironiskt var ordet, sa Bull.

Nu har jag äntligen fått ändan ur vagnen och införskaffat en egen liten röd(!) "netbook" (mindre modell av bärbar dator). Min förhoppning är att detta kommer att få mig att börja blogga lite mer regelbundet igen. Som hemmavarande tvåbarnsmorsa har internet mestadels kommit till mig genom en smart phone eller en tab. Dessa är inte så skrivarvänliga enheter, som inbjuder till längre blogginlägg ju. Sätter jag mig vid en dator vill den ena dottern krypa upp och slicka på skärmen och den andra kolla på film eller Skypa. Jag har hört fler vänner som har samma (i-lands-)problem; vi tar emot mail och kan läsa dem på en läsvänlig enhet, men vi drar oss för att svara i och med att vi inte sitter vid en dator.  "Jag svarar henne sen", tänker man och sen har man helt glömt bort det mailet... Känns det igen?

Än så länge har jag bara i princip öppnat och satt igång datorn, så jag kan inte ge någon längre recension av min ASUS Eee PC 1025C. Första intrycket är positivt i alla fall. Jag trodde att tyngden - den väger dryga kilot - skulle kännas mycket för en sån liten dator, men det ser jag mer som ett plus så att den inte vobblar omkring, som en iPad lätt kan göra. Jag tror att hon kommer att leverera det som jag förväntar mig. No more, no less. 

Vi hörs... oftare från och med nu!



3 kommentarer:

Ulrica sa...

Förresten, jag behöver ett skin till Rödstrumpan. De som fanns på NetOnNet var så tråkiga. Är det någon som har tips på var man köper coola väskor? Jonas, jag funderar på den här om jag inte får bättre tips från någon annan: http://skinz.se/laptop-skydd/laptop-fodral/10-fodral/laptop-fodral-barcelona-10-2

Anonym sa...

Dubbelt bra:
1. att du börjar blogga mer regelbundet.
2. skitsnyggt fodral.
/J

Kerstin sa...

Så roligt att få mer uppdateringar från dig! :) Och fin dator, har tyvärr inte några tips på fodral, men det du föreslår är väl inte helt fel? ;)

Tack för senast! Jag hittade av en slump detta
reportage på P1. Kul! :) http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=950&artikel=5286037

trevlig helg, kram!