03 april 2012

Lokala förmågor

Den senaste veckan har jag besökt två butiker som startats av driftiga kvinnor, som förvandlat hobby till business. (Det är ju lite min dröm med MUA-kursen jag gick förra hösten, så därför ser jag upp till dessa personer lite extra.)

Verksamhet nummer 1 är min kollega Anna, som har pyssliga gröna fingrar och som nu byggt om det gamla garaget på tomten till butik/bod/ateljé där hon framför allt kommer att ha växtarrangemangskurser för mindre grupper (max 8 p). Läs mer på http://www.annaslillagrona.se
I lördags hade hon invigning och då gick det bra att köpa redan färdiga alster i boden. Det här införskaffade jag:






Nästa lokala verksamhet som jag vill promota lite är Stafsäter Gårdsglass, som faktiskt bara ligger 8 bilminuter hemifrån oss! Man är ju inte så bortskämd med närbutiker här på landet precis... Maria och Gunilla som driver det råkade vara i "glassfabriken" när Alva och jag åkte förbi igår för att kolla vad det var för ställe som helt plötsligt slängt upp en GLASS-skylt på en gammal lada. De allra flesta råvarorna i glassen kommer från den egna gården. Det var lite pinsamt att erkänna för ägarinnan att glassen vi just fick smaka faktiskt smakade päron. Jo, det var ju päronglass vi köpt... "Vi stod och skalade päronen i morse", sa Maria. Då insåg jag att jag aldrig ätit päronglass förut. Bara grön glass. Usch och tvi!

Ja, ja, ja, jag SKA skaffa Facebook!

Många smaker blir det. Tur att vi har hela sommaren på oss.

Det här smakerna kom vi hem med. Tvåan efter ordet flädersorbet betyder inte andrasortering, utan version 2. Stefan hade f.ö. en intressant tanke kring whiskyglassen ikväll: "Undrar om de tagit bort alkoholen innan, för glass kokar man ju inte..."

Helt chockad! Är det så här päronglass ska smaka?! Det blev inte många tuggor kvar till mamman, kan jag meddela.

Marias svägerska i granngården tog vi hjälp av förra året när vi skulle inreda vår enorma och enormt kaotiska övervåning. Också häftigt att ha en gårdsbutik med inredning fem minuter hemifrån. Jag hoppas att hon fortsätter att ha öppen även i år.
http://kuseboholmgardsbutik.noxshop.se/

Inga kommentarer: