11 april 2012

I väntan på...

Nix, ingen bebis än. Idag var jag hos barnmorskan och fick ett igångsättningsdatum: 21 april. Dagen innan min egen födelsedag för övrigt. Men jag har inga planer på att vänta så länge...

Under tiden håller vi oss sysselsatta. Påsken var jättetrevlig, så när som på att det inte kom några påskkäringar och åt upp vårt godis. Dock kom broder J med kort varsel och stannade fre-sön, spontanbesök av kompisar på sön fm och släktingar på sön em. Så här mycket inbokat har vi nog aldrig haft nån helg. Fantastiskt kul! Tack för att ni kom! Dessutom hann vi med ett besök på Fenomenmagasinet på lördagen. Vi var ju tvungna att leka av oss lite också. Se bara! (Det är något fel på blogger, för bilderna roteras utan att det går att göra något åt det... Sorry.)

Varm bebis, som inte vill komma ut.

Tjock men stark!

Slutspelsskägg?

"Det är en evighetsmaskin..."

Bakning ingår ju också i "boandet", sägs det. Två satser tekakor och en sats polkagrisbiscotti är avklarade. (Tryck på länken för att komma till biscottireceptet och nedan har ni receptet till tekakorna.)

Polkagrisbiscotti.

Tekakor med "hembakt" form.

Lätta tekakor

100 g jäst
1 dl sirap

Gröt kokat av:
3 dl havregryn
3 dl vatten
1 tsk salt
Tillsätt:
100 g smör/margarin (som får smälta ner i gröten)
5 dl mjölk

ca 1,5 l vetemjöl
Havssalt (valfritt)

Smula ner jästen i en stor bunke med sirapen. Rör ner den fingervarma grötblandningen. Tillsätt det mesta av vetemjölet. Dela i ca 24 bollar, kavla ut till tekakor, nagga och strö över lite havssalt (valfritt). Jäses 30 min. Gräddas ca 10 min i 225 grader, mitten av ugnen.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för att ni tog med mig på Fenomenmagasinet! Passar jättebra för barn mellan 24 och 26 år.
Det var jättekul ju!
/JM

Hedvig sa...

Åh, jag har undrat så... Då vet jag att det ännu är i väntans tider. :-)

Ulrica sa...

Japp, fortfarande havande. Vad sägs om Fredagen den 13:e? Alva var ju nära att födas 11 september, så i närheten av otursdatum verkar vara vår grej. Vi återkommer naturligtvis med rapport när det händer något!!
/u

Linda Li sa...

Nu är det spänd förväntan. Jag hoppas bebben kommer snart!
Och tack för thekakereceptet, jag har letat efter precis just det! Mamma brukade göra de precis så när jag var liten och jag letade efter det på nätet senast för några veckor sedan.
Kram
Vi tänker på er!

Anonym sa...

Happa happa hopp! Jag har minsann inte ansett fre 13:e som någon otursdag. Tvärtom! För övrigt är siffran 13 mitt turnummer, så de´så!

Barnets morfar

Agneta sa...

Fredagen den 13onde är nog en helt perfekt dag att födas på! Det har hänt många bra saker just fredagen den 13onde. Jag tog t.ex.körkort fredagen den 13 oktober 1970. Det var då de´!
Barnets mormor