28 november 2011

Vad hände med slipsen?

Har ni tröttnat på slipstvånget, gubbar? I förra veckan satt jag i ett styrelsemöte med enbart män i åldern 40-60 år. Jag räknade till sex stycken stenströmsskjortor runt bordet. Jag tror att det är rekord. Översta knappen uppknäppt så att den färgglada insidan på kragen syntes. Och så färgglada knappar naturligtvis. Ingen slips. Men kostym.

Har den nya trenden med "Visa Insidan" (av kragen alltså) kommit som en befrielse för alla män som förr känt sig tvingade att ha slips, men som nu med gott samvete kan kränga av sig kopplet runt halsen och andas som vanligt folk? "Jag har i alla fall en Stenströms", kanske de tänker.

Jag har i alla år tyckt synd om killar som ska klä upp sig. Utbudet av kreativa lösningar har inte varit så stort. En rosa slips har varit lite crazy, eller ett par spännande strumpor, som bara syns när man sätter sig i soffan i loungen för att smutta på en Grönstedts. 

Det är bara att gratulera till att nuförtiden verkar det vara helt i sin ordning att i börsnoterade företags styrelser sitta med rosa skjortor med röda knappar och blommiga kragar. Vad blir nästa grej? Jag väntar med förtjusning...

Brorsan i en stenströmsskjorta som han fick i 30-årspresent av mig sommaren 2010. Slipsen hade inte behövts, P!

4 kommentarer:

Kerstin sa...

http://www.metro.se/kolumner/varfor-ar-det-intellektuellt-med-armbagslappar/EVHkkB!Fk56RTWzCkc/
:)

Anonym sa...

Själv har jag slips och uppknäppt översta knapp, och färgade knappar, och näsduk, och färgglada strumpor.

Shit. Är jag stockholmare nu?
/JM

Ulrica sa...

Rolig artikel, K! Tack!

J, du är I-are. No more, no less.

/u

Anonym sa...

JM. Du ska väl inte utelämna en begynnande kotlettfrilla, den passar väl alldeles utmärkt in i din lista...? ;-) /SM