12 juni 2009

Varva ner inför semestern - CHECKLISTOR


Jag läser i fackets tidning om hur man ska varva ner inför semestern.

Åtgärda före semestern

1. Gör upp regler för nåbarhet, mejl och jobbmobil, det ger stabilitet och disciplin och underlättar för omgivningen.
Frånvaromeddelade på jobbmailen är lätt. Att "knappa ut sig" på jobbtelefonen är också lätt. Däremot är jag alldeles för nyfiken av mig för att inte kolla av mail och mobilsvar.

2. Osäkerhet är en hög stressfaktor. Bättre att åtgärda det som skapar oro för att kunna släppa det.
Som tur är har jag väldigt få såna osäkerhetsfaktorer. Jag sätter en massa deadlines nu innan den 9 juli, då jag går på semester, och är de klara tills dess kan jag nog vara rätt lugn under semestern.

3. Risken att det händer något på arbetsplatsen vid din frånvaro är större om du har verksamhets- och personalansvar. Organisera därför ett backup-system och gör en tydlig ansvarfördelning vem som tar över dina arbetsuppgifter.
Som sagt, inte så orolig för detta. Såvida vi inte får oljeläckage nånstans...

4. Avsätt en begränsad tid i veckan för mejl. Åtgärda bara det som är akut. Aktivera frånvarofunktionen på mejlen. Det minskar stressen efter semestern.
Fanns inte den här punkten med redan...?


För bästa avkoppling


1. Res bort och byt miljö – Då får du lättare att bryta tankemönster och koppla av jobbet.
Räcker det med Argentina och Öland, tro?

2. Satsa på en semester som ger frihetsupplevelse och lustfylld anspänning. Vinsten är att man aktiverar andra sinnen än de vanliga.
Jag säger bara en sak: Iguazufallen, baby!

3. Våga släppa kontrollen, var lagom oumbärlig. Lita på att kollegor och vikarier klarar ansvaret.
Många deadlines innan den 9 juli, sen får det bära eller brista! Jag har lärt mig av mina sju månaders mammaledighet att jag inte är oumbärlig. Skön känsla!

4. Ha en sammanhängande semester på minst tre veckor.
Räcker det med sex? Sammanhängande veckor alltså.

1 kommentar:

Jonas sa...

Jag har, som du sen tidigare vet, ett minne som en guldfisk. I början av inlägget tänkte jag: "Ah, undrar vad Ulrica ska göra på semestern? Går det att nå henne på Öland eller var hon nu befinner sig?"

Sen kom jag på att du kommer hit! Det känns längre bort än vad det egentligen är. Bara en månad nu! Shit!