20 juni 2009

Kultur för stressade

"Our version is only 20 minutes."



Det verkar vara det nya nu. "Stresskultur" eller vad vi nu ska kalla det. Om man ska få kalla sig allmänbildad ska man ha sett alla Alien-, Rambo- och Gudfadernfilmerna samt alla andra trilogier/tetralogier/pentalogier eller vad de nu är.

Är det viktigt att kunna återberätta en film/bok eller nynna ett klassiskt musikstycke, eller kan kultur faktiskt vara njutning för stunden, utan någon som helst inblandning av hjärnans minnescentrum?!

Henrik Lange har skrivit "80 romaner för dig som har bråttom". Den boken känns lika onödig som Facebook, dvs har jag inte tid så betyder det att jag inte har prioriterat detta. Jag har t.ex. spelat piano några timmar istället för att se Gudfadernfilmerna (nej, jag har ännu inte sett dem) eller jag har haft elva personer här på midsommarfirande istället för att twittra "Nu dansar jag kring midsommarstången" eller skriva något fyndigt statusmeddelande på Ansiktsboken. (Oj, ännu ett slag i ansiktet på Facebook.)

Om du har superbråttom finns alltid 30 sek-versionerna att tillgå.

Inga kommentarer: