31 januari 2012

För eller mot mammakläder?

Kan man vara för eller mot mammakläder? I så fall är jag mot.

Först och främst är jag mot att man måste likna ett tält bara man kissar ett plus på en sticka. Sedan är jag mot att man måste lägga ut en massa pengar på kläder man bara ska ha några månader. Dessutom är jag rätt sur för att man inte kan vara gravid och finklädd på jobbet. (Det måste vara så att business women blir aldrig gravida... de bara jobbar och jobbar och hinner aldrig ha sex...)

I och med att jag ligger helt i ofas med min tidigare graviditet vad gäller kläder, så har jag inte kunnat använda så många av plaggen för införskaffades förra gången. Som sagt, bortkastade pengar.

Jag tycker mig ändå ha hittat ganska rätt denna gång ändå. Jag har nämligen fokuserat på icke-mamma-kläder (i folkmun kallat "normala damkläder"), men som ändå har haft lite potential, om vi kallar det så. Här kommer nu min lista över klädesplagg jag rekommenderar till folk på smällen:

Bondelids tunikor är både snygga, av bra kvalitet och går att använda både före och efter befruktning.

Detta är en PoP-kjol, som är väldigt skön. Jag har sommarvarianten med röda och vita blommor på, så den har jag inte överanvänt nu i vinter, men jag har en liknande grå kjol från H&M, som har funkat finfint från vecka 10 = jag-känner-mig-lite-plufsig-veckan. Snygg businesskjol!


Boob har toppenkvalitet på sina mammakläder och de flesta funkar både som mammatröja och som amningströja. Fick en ny svart av mamma, som jag vet redan nu kommer bli den enda tröjan jag kommer att springa omkring med här hemma under amningsperioden. Kanske jag kommer att behöva tvätta den några gånger emellanåt...

Om ni inte provat Calvin Kleins "Ultra Low Rise Hipster" så har ni missat nåt! Funkar precis lika bra med mage som utan. Finns i löjligt många färger och mönster och är dessutom ganska billiga. Typ 150 kr och jag vet att Twilfit brukar ha köp 3 för priset av 2.

Mjuka härliga Fillipa K! Denna köpte jag när vi var i Stockholm för några veckor sedan. Lagom lång för att gå över magen!

Också en present från mor (hon är för snäll, hon). Noppies gör också bra mammakläder. Denna blus ha stretchtyg BAK! Så himla smart!


De enda mammastrumpbyxor som funkar. Åhléns. Har tvättat mina tjugo gånger, kommit åt med trasiga naglar, har en dotter som klänger och en katt som klöser (viss överdrift). Inte en skråma!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kanske borde skrivit vem det var som kommenterade förra inlägget: din lillebror.

Rolig läsning om mammakläder... kändes verkligen relevant för mig. Bara för det får du en lista på spanska namnförslag:

Aarón
Abraham (father of many)
Abrán (Abraham, father of many)
Absalón (Absalom)
Adán (Adam)
Agnano
Alberto (Albert)
Alejandro (Alexander, protector)
Alfonso
Amadeo (lover of God)
Anastacio (resurrection)
Andrés (Andrew)
Ángel
Ángelo
Antonio (Anthony)
Arsenio (virile)
Augusto (venerated)
Bartolomé (Bartholomew, son)
Benedicto
Benjamín (Benjamin, favorite son)
Caleb (God's warrior)
Ceferino
Carlos (Carl)
Celestino (heavenly)
Claudio
David
Diego (James)
Dino (justice)
Diógenes (searcher for God)
Dión (dedicated to God)
Eduardo (Edward)
Efraim
Efrain
Elías (Elijah)
Eliseo (God watches my health)
Enrique (Henry, prince)
Emanuel (God is with us)
Ernesto (Earnest)
Esteban (Steven)
Eustacio
Fabio
Felipe (lover of horses)
Felix (happy)
Fernando
Fidel (faithful)
Fortunato (fortunate)
Francisco (Francis)
Gabriel
Gerardo (Gerard)
Guillermo (William)
Hugo (clear thinker)
Isaac
Isaías (Isaiah)
Iván


Abigail (happiness)
Abra (mother of many)
Abril (April)
Ada
Adoración (adoration)
Adriana (from Adria)
Agustina (majestic)
Aida (noble)
Alana
Albina (white)
Alejandra (Alexandra, protector)
Alejandrina (protector)
Alexia (protector)
Alma (soul)
Amalia (worker)
Amanda (Amanda, lovable)
Amara (immortal)
Ana
Analía (Analee)
Anastacia (Anastasia, resurrection)
Andrea (brave)
Ángela
Angélica
Angelina
Anna (full of grace)
Antonella (flower)
Ariel
Alison (Allison, noble)
Aurora (brilliant)
Ava
Avril (April)
Azalea (dry ground)
Azura (clear, blue sky)
Bárbara (foreigner)
Belén (house where bread is made)
Belinda (pretty)
Bella (beautiful)
Betania (Bethany)
Bianca (white)
Bibiana (Vivian, living)
Blanca (white)
Brenda (strong)
Brisa (breeze)
Brita (British)
Brunela (dark-skinned)
Calíope (beautiful voice)
Camila
Candela (candle)
Candelaria (brilliant)
Caridad (lovingkindness)
Carina (loved)
Carisa (loved)
Carla
Carlota (strong)
Carolina
Casandra
Casia
Catalina (of pure descent)
Catarina
Cecelia (blind)
Celeste (heavenly)
Celina (moon)
Cintia (Cynthia, moon)
Claudia
Cleopatra
Clorinda (well-known)
Cristal (Crystal)
Cristina (Christina)
Dana (good judge)
Dafne (Daphne)
Daira (wise)
Dalia (flower)
Diana (god of hunting)
Déborah (bee)
Desirée (desired)
Dolores (pain)
Dora (gift)
Doria
Dulce (sweet)
Eduarda
Elaina (Elaine)
Elena
Eliana (beloning to the sun)
Elizabeth (consecrated to God)
Elvira (happy)
Ema (Emma)
Emanuela (God is with us)
Emilia (Emily)
Encarnición (God becoming human)
Esmerelda (emerald)
Esperanza (Hope)
Estafania
Estela (star)
Estrella (star)
Eugenia (of noble birth)
Eva (Eve)
Evelina
Fátima (from the city name)
Fe (Faith)
Felicia (happy)
Felicitas (happy)
Felipa (lover of horses)
Fiona (white, righteous)
Flor (flower)
Flora (flower)
Florencia (Florence, flower)
Fortunata (fortunate)
Frida (peace)
Gabriela (Gabrielle)
Gema (gem)
Gianina (God is gracious)
Gina
Gisela

Ulrica sa...

Tack, J! Idag får bebisen heta Dolores.
/u

Agneta sa...

Jag vågar inte komma med några förslag på namn men varför inte: Benjamin om det blir en kille och Brita om det blir en tjej! Fina namn på B - ni har ju börjat med A...då får ni fortsätta med B tycker jag! Sedan blir det kanske Caleb eller Cristal och sedan.... ja ni fattar!?
Kram AM

Hedvig sa...

Oj, jag hade precis tvärtom. Jag har aldrig varit så välklädd som våran och sommaren 2009 när magen växte. Jag hittade en affär med second hand mammakläder (som sagt, man sliter ju inte på dem så de är ju perfekta för att användas igen) och köpte påsvis med snygga businesskläder, klänningar och sommarkläder. Eftersom de inte var så dyra och de var för en begränsad tid vågade jag ta ut svängarna och köpte kläder jag vanligvis inte använder, mycket mera färg (nej, inte volanger och sånt bjäfs och framför allt inga tält) och tuffare modeller än vanligt.

Det var mer sorg jag packade ned de snygga mammakläderna och återvände till de vanliga trista....