09 juli 2010

Goda röda viner

Jag har ett handicap som jag försöker bli av med. Jo, man skulle kunna tro att det är golfhandicapet och visst stämmer det att det vore trevligt att komma ner under 18, men det är en annan historia. Nu pratar jag om tanninallergi, vilket i princip betyder att jag inte kan dricka rödvin. Kraftig huvudvärk och trötthet drabbar mig bara efter ett glas rött.

I april var mamma, pappa, bröderna och jag på restaurang i Uppsala och då fick jag reda på att de serverade ett "allergivin" där. Det funkade bra, var mycket gott och huvudvärken uteblev. Stonehedge Zinfandel hette det och finns naturligtvis inte på Systembolaget... suck. Jag får helt enkelt leta vidare efter viner med låga tanninhalter. Har ni läsare några tips eller egna erfarenheter från detta lite löjliga handicap får ni gärna skriva och berätta!


Ett annat rödvinstips till er som kan dricka obehindrat med rödvin är Raza. Vi provade rättvisemärkta viner på en möhippa för några veckor sedan och då var det här riktigt, riktigt gott (innan jag var tvungen att spotta ut det). På bloggen Dagens Vin skriver de och recenserar vinet.

Inga kommentarer: