26 mars 2010

Skidresa med jobbet

Förra veckan åkte 28 personer från jobbet till Stöten för att åka skidor. Vi åkte upp torsdag efter jobbet och kom hem runt 21 på söndagen. Privat och frivillig resa alltså, ingen konferens. Fredagen bjöd på rätt dåligt väder, men fantastiskt underlag i backen. Lördagen bjöd på sol och värme, men med efterföljande slask i backen. Svängarna och stilen satt i trots att jag inte åkt på fem år. Vilken skillnad det är att vara mamma och att inte vara mamma när man åker skidor! Hjälm är självklart, blå och gröna backar är att föredra samt varenda lift, backe och skidstuga utvärderas utifrån sina familjevänlighetsegenskaper. Snacka om att jag blivit "skadad". Det är dock lika roligt att åka skidor!

Nu till det intressanta. Efterdyningarna. Naturligtvis var det några smärre skandaler under helgen. Som sig bör när kollegor åker iväg så där utan förkläden eller hjärna. (Nej, jag var inte inblandad i någon skandal! Jag är ju Mamma och såg mest resan som en ursäkt att komma ifrån och få sova mellan 22 och 08.) Men i alla fall. Efter resan ville några lägga ut sina fotografier på jobbets server - för allmän beskådan. Jag hade fått se några av bilderna och hade väl egentligen inget att invända mot bilderna på mig. Men principiellt är jag mot facebook, som ni alla vet, och detta liknade ju i princip fb. Bilder på en själv, oftast med någon halvberusad look, läggs ut på allmän plats så att bl.a. din chef kan se dem. Dessutom ska väl inte privata bilder ligga på företagets server och ta upp plats??

Jag framförde min åsikt, bilderna är borta, men antagligen har jag väl inte några vänner kvar nu på firman (partypooper!), men ibland är jag principfast.

Vad tycker ni?

4 kommentarer:

Agneta sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Agneta sa...

Jag ville bara byta profilbild - så tog jag bort hela kommentaren!

Här är min kommentar: jag håller med dig Ulrica och du är strong som säger vad du tycker och de flesta uppskattar säkert dina argument och önskar att de själva skulle våga säga vad de tycker...

Torre sa...

Nu kommer en riktigt gammaldags kommentar: Varför gifter man sig och bildar familj om man vill åka iväg från det hela "utan hjärna och förkläde"? Var finns moral, självaktning och respekt för sin familj? Hur har det blivit så? Varje gång jag hör sådant här blir jag bara ledsen. Är dock glad att du Ulrika har styrka och självaktning nog att våga skilja dig från mängden. Är säker på att väldigt många högaktar dig för det och framför allt att du högaktar dig själv!! Bravo!

Ulrica sa...

Tack, Maina, men på dig låter det som om jag vore någon übermänniska. Det är jag inte!

Jag åkte ifrån min familj för att få sova. Det betyder inte att jag ångrar att jag skaffade Alva eller gifte mig. :-)

Har dock fått lite kommentarer för min "tråkiga" inställning till fotografierna. Högaktar är fel ord alltså.

Men jag hör och förstår det du säger. Tack!

Kram
u