15 mars 2010

En nygammal hobby


I en av de första Mina Vänner-böcker som jag skrev i plitade jag ner att jag ville bli "kosmetolog". Som sjuåring vet man vanligtvis inte vad en sådan pysslar med, men jag hade tydligen blivit informerad att "sminkare" inte hette så utan kosmetolog. Sån skulle jag i alla fall bli.

Sen gick det som det gick och så blev jag biolog. Det rimmar i alla fall.

Däremot har jag aldrig tappat intresset för hudvård och make-up. Det senaste året har det eskalerat lite, då jag tagit tag i den nygamla hobbyn och gått på rådgivningar och kurser, köper på mig smink, följer sminkbloggar världen över samt har nu övervägt hur det skulle vara om jag tog tjänstledigt tio veckor nästa vår för att utbilda mig till make-up-artist.

Jag trivs jättebra med mitt jobb som miljöchef, det är inte det, men ibland känner jag att det vore så kul att ha en seriös hobby, som man kanske t.o.m. skulle kunna tjäna lite pengar på i framtiden. Det är många av mina bekanta som har såna hobbies/talanger; vissa har t.o.m. skaffat F-skattsedel. De målar tavlor, ger ut skivor, översätter, masserar, öppnar internetcaféer i Afrika... etc. Jag vill också sälla mig till den skaran.

Dagens make-up-tips så länge är en primer, för er som ännu inte upptäckt den. Det är en väl investerad hundralapp (drygt), som faktiskt kan göra så att till och med era bleka, dammiga H&M-ögonskuggor får liv! En primer får sminket att sitta på plats hela dagen. Du använder den efter dagkrämen, men innan foundation. Dock använder jag aldrig primern någon annanstans än på ögonlocken - just för att ge ögonskuggan liv och för att undvika såna där fula "korvar" som kan bildas vid ögonlocket efter tre timmar. Jag använder Make Up Store's primer, men det går säkert bra med andra också.

Andra tipset är för dig som reser och aldrig vet vad du ska köpa på flygplatsen: Köp på dig Victoria's Secret-läppglans! Efter att ha provat mig igenom rätt många olika märken kan jag med säkerhet säga att VS är bäst i världen. Det dumma är att jag aldrig hittat dem i Sverige, utan bara i USA eller på flygplatser.

Dagens tredje tips är Make Up Store's Blending Brush #108. Jag skulle säga att det är en bra allt-i-allo-borste för ögonskuggan.

Det enda jag behöver nu är folk som vill ställa upp och bli sminkade - gratis naturligtvis, i och med att F-skattsedeln är långt borta än så länge.

8 kommentarer:

Ulrica sa...

Idag är det för övrigt synd om Alva. Hon är sjuk och jag gör min första VAB-dag hemma. Någon gång ska vara den första. Men nu sover hon gott och jag kan passa på att blogga och sortera smink. :-)
/u

Anonym sa...

Herre jistanes. Sminkblogg?
dagkräm, primer och foundation?
borstar hit och dit?
Det finns alltså en anledning till att jag ser glåmigare ut än genomsnittet!
Jag har faktiskt fuktkräm (fast ibland samma till kroppen och ansiktet, nu fick du rysningar va?) och primer, men aldrig foundation. Ögonskuggan (billig från H&M) smetar jag på med fingret. Ohygieniskt, jag vet.

Tycker det är snyggt när andra är fint mejkade, men trivs inte i för mycket själv. Vill bara åt en sådan där självlysande hy. Tips?
Kram,
Malin

Ulrica sa...

Självlysande hy? Naturligtvis borde jag tala om att du ska dricka mycket vatten, skydda dig när du är i solen och sånt, men jag tror kanske att du är ute efter genvägen? I så fall kan jag varmt rekommendera Weledas nattkräm. Man vaknar upp som en bebisrumpa i ansiktet (inte bokstavligt)! Sen ska du naturligtvis prova mineralfoundation, som ger en fantastisk lyster. Jag är nyfrälst på det och äger själv fyra olika nyanser från MUS. Du kan få prova när vi ses.
kram
Ulle

Agneta sa...

Ulrica, det var ett riktigt spännande inlägg måste jag säga! Så roligt att höra om dina planer - du låter helt seriös och väldigt klok. Dessuom är du ju duktig på området och alltid själv så välsminkad och söt (helt objektivt alltså).
Du måste komma hit till Japan på studiebesök - det är helt galet så mycket alla tjejer ägnar sig åt smink, naglar osv. Det ÄR häftigt!

Anonym sa...

Japp, jag är ute efter genvägar, även om jag faktiskt är duktig på att dricka vatten. Tack för tipsen!

/Malin

Torre sa...

Just nu skulle jag gärna bo i Linköping och ställa upp som din sminkmodell. Men jag antar att det är för långt för dig att komma till Torredembarra? Tror du att primer heter primer på spanska också??...
Kul blogg du har! Krama Alva från mig.

Mathilda sa...

Hej Ulrica!

Visste inte att du hade ett sånt sminkintresse! Skoj! Själv tycker jag också att det är rätt roligt även om jag inte riktigt är på din nivå (än)... Suger raskt åt mig av dina tips, ska kila iväg till vs och köpa ett lipgloss och ser fram emot nästa "dagens sminktips".

Kram från ett härligt San Francisco i ett regnigt Kalifornien

Ps.Självklart ska du gå kurs...låter som en grym investering på alla sätt :-) Ds

Anonym sa...

Det låter jätteroligt att satsa på en seriös hobby. Jag tycker absolut du ska göra det. "Follow your dreams" ... "The world is your oyster." :) Helt självklart!!
Önskar också att jag bodde närmare Linköping just nu..., men tipset om primern tackar jag för!
Kram från oss i Norrtälje / Elisabeth